Sunday, 22 October 2017

Him and him

Rasanya seperti telah sekian lama aku tidak update blog. Semalam, jiran lama aku datang menziarah di rumah. Boleh dikatakan antara jiran yang rapat jugalah, dan salah seorang anaknya sebaya aku, one of my old friend. His family used to call him Ayin, cute name isnt? Haha. Actually I want to write in Malay but I dont know why English juga jadinya. I know my English are not so good, but I’ll try my best. From what I can recalled, my family and my ex-jiran do have a lot of memories together. Our family pernah pergi berkelah sama-sama. Tukar-tukar lauk waktu bulan Ramadhan. Ayin and I satu kelas waktu sekolah rendah dulu. Well, all of them already became one of my sweet memories... and of course I didnt call him Ayin okay, itu nama panggilan manja family dia, tapi sengaja guna that name in my writing sebab nama tu comel sangatlah. Hahahaha.

His mom, cik Ani, semalam asyik story about Ayin je. Haha. I think he must already become a good man sebab tok dia semalam story ada wonderful girl datang rumah dia. Well, he might be very special sampai that girl sendiri datang ke rumah. Maybe. J However, his mom and sister, asyik keneng2kan aku dengan dia semalam, hahaha. Aku hanya boleh tersenyum dalam hati, bukan kerana hati berbunga bila mak dia sendiri usha2 aku tapi aku sedar letak duduknya aku. Sedangkan a nice and beautiful girl came to his house, but he still doesnt want her, apatah lagi aku. Plus, aku dah lama tak terfikir soal nak mencari jodoh walaupun terasa juga sunyinya bila tidak berteman. Of course, I know his mom suka bergurau begitu, so I dont mind. Dalam pada bergurau, maknya ada juga beritahu sebab mengapa Ayin masih belum bersedia, dengan status sebagai seorang pelajar, yuran belajar masih ditanggung keluarga, masakan mahu menanggung anak dara orang lain. Indeed, I do agree with him. Diri sendiri pun tidak tertanggung lagi, even I as a woman masih tertunggang-tungging nak jaga solat, jaga diri sendiri, rasanya masih belum sesuai untuk menjaga orang lain. Well, I’m proud to have him as my old friend.

Seusai zohor tadi, aku capai Al-Quran dan lantas membaca surah Al-Kahfi sepuluh ayat terawal dan sepuluh ayat terakhir. Di sepuluh ayat terakhir, aku terpegun saat membaca tafsiran ayat yang ke 107 dan 108. Aku tersenyum sendiri.

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat tinggal”. [Surah Al-Kahfi ayat 107]

“mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah daripadanya.” [Surah Al-Kahfi ayat 108]

Aku seorang yang selalu lalai. Kadangkala aku membiarkan Al-Quran diam di situ tanpa sedikit pun menyentuhnya. Kemudian, bila Allah hadirkan rasa dan hidayah, aku kembali memeluk Al-Quran yang tidak ku hiraukan itu seerat mungkin. Semestinya aku rindukan kitab itu, kalamnyalah yang selalu mengubati jiwaku. Namun, tidak mustahil di kemudian hari aku bakal jauh lagi dengannya, meskipun bukan itu kehendak aku.

Aku mungkin bukan insan yang baik. Kekurangan juga terlalu banyak, tetapi aku juga menyimpan harapan untuk mendapat suami yang baik.. yang boleh bercerita kepadaku setiap malam sebelum tidur tentang cerita-cerita di sebalik kalam Al-Quran, soal bila dan bagaimana Nabi Muhammad S.A.W. menerima perintahNya, juga kisah-kisah sahabat terdahulu. Aku mahu saat-saat kami terisi mengingati dan refresh tentang perkara-perkara seperti ini. Seseorang yang mampu bercerita dengan penuh rasa rendah diri dan kagum tentang Allah dan RasulNya kepada aku, seorang insan yang mudah lupa.


Well, everyone have their own impian, as time goes on, I think this is one of my dreams. However, for the time being, let me know Him closer first. Let me know how He loves me, how He take care of me since I come to this world.. Till then, I hope.. he, someone.. somewhere.. juga sedang mengenali Dia dengan lebih dekat. 

No comments:

Post a Comment