Rasanya seperti telah sekian lama
aku tidak update blog. Semalam, jiran
lama aku datang menziarah di rumah. Boleh dikatakan antara jiran yang rapat
jugalah, dan salah seorang anaknya sebaya aku, one of my old friend. His family
used to call him Ayin, cute name isnt? Haha. Actually I want to write in Malay
but I dont know why English juga jadinya. I know my English are not so good,
but I’ll try my best. From what I can recalled, my family and my ex-jiran do
have a lot of memories together. Our family pernah pergi berkelah sama-sama.
Tukar-tukar lauk waktu bulan Ramadhan. Ayin and I satu kelas waktu sekolah
rendah dulu. Well, all of them already became one of my sweet memories... and
of course I didnt call him Ayin okay, itu nama panggilan manja family dia, tapi
sengaja guna that name in my writing sebab nama tu comel sangatlah. Hahahaha.
His mom, cik Ani, semalam asyik
story about Ayin je. Haha. I think he must already become a good man sebab tok
dia semalam story ada wonderful girl datang rumah dia. Well, he might be very
special sampai that girl sendiri datang ke rumah. Maybe. J However, his mom and
sister, asyik keneng2kan aku dengan dia semalam, hahaha. Aku hanya boleh
tersenyum dalam hati, bukan kerana hati berbunga bila mak dia sendiri usha2 aku
tapi aku sedar letak duduknya aku. Sedangkan a nice and beautiful girl came to his
house, but he still doesnt want her, apatah lagi aku. Plus, aku dah lama tak
terfikir soal nak mencari jodoh walaupun terasa juga sunyinya bila tidak
berteman. Of course, I know his mom suka bergurau begitu, so I dont mind. Dalam
pada bergurau, maknya ada juga beritahu sebab mengapa Ayin masih belum
bersedia, dengan status sebagai seorang pelajar, yuran belajar masih ditanggung
keluarga, masakan mahu menanggung anak dara orang lain. Indeed, I do agree with
him. Diri sendiri pun tidak tertanggung lagi, even I as a woman masih
tertunggang-tungging nak jaga solat, jaga diri sendiri, rasanya masih belum
sesuai untuk menjaga orang lain. Well, I’m proud to have him as my old friend.
Seusai zohor tadi, aku capai
Al-Quran dan lantas membaca surah Al-Kahfi sepuluh ayat terawal dan sepuluh
ayat terakhir. Di sepuluh ayat terakhir, aku terpegun saat membaca tafsiran
ayat yang ke 107 dan 108. Aku tersenyum sendiri.
“Sesungguhnya orang-orang yang
beriman dan beramal saleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat
tinggal”. [Surah Al-Kahfi ayat 107]
“mereka kekal di dalamnya, mereka
tidak ingin berpindah daripadanya.” [Surah Al-Kahfi ayat 108]
Aku seorang yang selalu lalai. Kadangkala
aku membiarkan Al-Quran diam di situ tanpa sedikit pun menyentuhnya. Kemudian,
bila Allah hadirkan rasa dan hidayah, aku kembali memeluk Al-Quran yang tidak
ku hiraukan itu seerat mungkin. Semestinya aku rindukan kitab itu, kalamnyalah
yang selalu mengubati jiwaku. Namun, tidak mustahil di kemudian hari aku bakal
jauh lagi dengannya, meskipun bukan itu kehendak aku.
Aku mungkin bukan insan yang
baik. Kekurangan juga terlalu banyak, tetapi aku juga menyimpan harapan untuk
mendapat suami yang baik.. yang boleh bercerita kepadaku setiap malam sebelum
tidur tentang cerita-cerita di sebalik kalam Al-Quran, soal bila dan bagaimana
Nabi Muhammad S.A.W. menerima perintahNya, juga kisah-kisah sahabat terdahulu.
Aku mahu saat-saat kami terisi mengingati dan refresh tentang perkara-perkara seperti ini. Seseorang yang mampu
bercerita dengan penuh rasa rendah diri dan kagum tentang Allah dan RasulNya
kepada aku, seorang insan yang mudah lupa.
Well, everyone have their own impian,
as time goes on, I think this is one of my dreams. However, for the time being,
let me know Him closer first. Let me know how He loves me, how He take care of
me since I come to this world.. Till then, I hope.. he, someone.. somewhere..
juga sedang mengenali Dia dengan lebih dekat.