Friday, 27 January 2017
Kesilapan yang tidak mampu ku undurkan lagi.
Thursday, 19 January 2017
Nothing left..
Since im in secondary school, i'll just diamkan sahaja about my birthday. Kadang-kadang makin hampir tarikh birthday tu, makin aku diamkan. Sedang dalam hati aku ternanti-nanti siapalah yang ingat birthday aku, siapalah yang akan wish aku. Aku diam, tapi hati penuh pengharapan. Pada aku hari kelahiran itu sesuatu yang istimewa. Mahu mengharapkan hadiah, itu macam too high expectation sangat. So, i'll just hoping someone will wish my birthday. Dan aku sangat2 ternanti-nanti kawan2 yang aku sayang atau paling rapat untuk wish aku. Tapi, suatu hari tu, berdasarkan memori yang ada in my mind, kawan rapat aku sendiri tak wish langsung aku. Sedih jugalah.
Until im in my degree, in first semester. I have my last paper keesokkannya, aku tunggu dia wish aku. Through Whatsapp, Message or Facebook, there is non! No birthday wish at all. Seriously, i cried all night, sambil baca nota. Entahlah, rasa bodoh sangat sebab mengharapkan orang yang kita sayang wish birthday kita. Pernah sekali, bila ditanya, "Kau wish birthday dia?" Katanya, "Ramai sangatlah orang lahir in January, malas nak wish. Kalau x dpt wish sorang2 baik semua orang aku x wish".
Is that including me? Seriously. Sedih. Hati terasa sangat. Aku seorang sahaja ke yang ternanti2 kau wish aku? Aku ni bukan ke kawan yang rapat dengan kau.
Since then, aku tak harapkan dia wish birthday aku dah. Buat aku rasa sakit hati bila aku tak mampu lupakan tarikh birthday aku sendiri. Makin aku lupa, makin aku ingat. Bila ibu ayah wish, hati aku sebak. Sekurang-kurang aku tahu, ada yang betul2 ambil kisah pasal aku.
Sekarang, malas nak berselindung tarikh lahir lagi. Orang tanya, "Bila kau lahir?" "Bila birthday kau?" Yes, I will answer them directly. Why? Because i didnt expect anything anymore. I just thought hari lahir itu satu perkara biasa. There is nothing for me to hope about this or that anymore. Nothing. Even if i ask for present secara bergurau, you should know, aku tak harapkan pun apa aku minta. I know, there is nothing left for me, there is no such thing that we can called 'special day' or what in my life. So its okay. Im okay.
Cukuplah hari lahir itu, hari aku menghargai seorang ibu yang melahir dan membesarkan aku. Cukuplah hari lahir aku merupakan hari seorang ayah menitiskan air mata, menerima seorang anak kecil yang pertama dalam hidupnya. Juga, sudah cukup untuk aku ingat bahawa, hari lahir aku adalah petanda, Allah mengizinkan aku untuk lahir, serta tergalasnya amanah di bahuku. InshaAllah.
Ya Allah, I didnt ask much, I just hope, one day kau hadirkan aku, seorang insan yang menerima kelebihan dan kekurangan aku, dan yang tahu menghargai aku. Terima kasih Allah. Love You. InshaAllah. Aamiin.
At The Right Time.
'Allahuakhbar'..
Tanganku terus terhenti menyiapkan presentation slide untuk presentation group esok. Ternyata, perkara yang aku bimbangkan beberapa hari yang lalu terjadi juga. Pensyarah mahu buat Test hari Khamis, dan aku dah beli tiket untuk pulang ke rumah bagi cuti study week hari rabu. Ya, aku tahu ini silap aku juga kerana beli tiket awal sedangkan terlalu banyak possibilities yang boleh terjadi, such as the date for test, class or presentation changes but the most worried possibility is, what happened of all the ticket is sold out? Yes. Itu yang aku bimbang teramat sangat. Tiket bas pergi balik hampir RM100 lebih juga belanjanya. Allahu, permudahkanlah urusan hambaMu ini.
Aku cuba nego dengan wakil kelas tapi tak dapat juga nak awalkan test atas alasan, considering the repeaters. Kasihan pula. Akhirnya aku ambil keputusan untuk minta excuse dari pensyarah untuk ambil test awal. Minggu akhir semester ini sangat sibuk. Bertindan2 presentation dan test. Namun, walau apa pun sekali yang terjadi, aku kena juga ambil test awal.
'Tapi, kalau pensyarah tanya kenapa nak ambil test awal macam mana?'
Ini yang bermain-main di mindaku. Nak menipu, pensyarah sendiri, yang selama ini menyampaikan ilmu pada aku. Selesakah aku, hidup dengan rasa bersalah walaupun penipuan aku hanya untuk hal sekecil itu? Nampak tipuan kecil, tapi rasa bersalah yang bakal aku tanggung sangatlah tidak menyenangkan.
Solat fardhu aku tunaikan, seusai itu aku tidak henti-henti berdoa, meminta agar dilembutkan hati pensyarah untuk izinkan aku buat test awal. Dengan masih bertelekung, aku menggapai handphone, ada whatsapp masuk. Alhamdulillah, setelah dengan sabar menanti balasan whatsapp dan message, pensyarahku membalas 'ok'.
Air mata mulai membasahi kedua belah pipi ku. Sungguh, aku bersyukur sangat sebab Allah makbulkan doaku di saat aku sangat2 memerlukannya.