Benarlah,
terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.
Salah aku, silap
aku. Terlalu cepat menghukum dalam apa jua situasi. Ya, mungkin dia salah,
tetapi aku juga salah. Aku terlalu
sayang Nurul, sejak sekolah lagi. Rasa sakit di hati yang pernah aku alami
sejak sekolah rupanya telah lama terpendam di dalam hati, yang ku sangka hilang
tidak muncul lagi. Kesakitan yang lampau kian melukai hati aku dari dalam dan
aku sedikit pun tidak menyedari hal itu. Di sebabkan hal ini, aku membuat
keputusan, untuk bersikap ‘direct’. Berfikir sebelum berkata-kata dan direct
sahaja cakap segalanya. Tanpa perlu berselindung dan menyimpan sendiri lagi.
Jika dalam
ahli group assignment aku misalnya, jika ada tindakan tidak wajar yang diambil,
aku akan terus cakap direct pada orangnya, yakni berbincang dengan mereka yang
tertentu. Jika tidak, masalah tidak akan selesai. Kawan-kawan mengatakan
tidakan aku tidak salah. Aku mula merasakan perubahan yang aku lakukan adalah
satu perubahan yang baik. Makin hari, aku makin bercakap dan bersikap secara
direct, kerna aku bimbang, jika di simpan-simpan hati aku akan terluka lagi
seperti dulu. Aku juga meminta kawan-kawan aku untuk tidak berasa takut
bercakap apa jua secara jujur dengan aku. Aku katakana pada mereka bahawa aku
tidak kisah walau apa pun yang mereka sampaikan, meski hal itu akan menyakiti
hati aku. Seperti kata orang, biarlah jujur meski pun sakit. Ya, itu antara hal
yang aku pegang.
Sehinggalah
suatu hari, aku message Nurul, berharap dia akan melayan aku yang ingin sekali
mengadu resah gelisah aku. Aku mahukan tempat untuk bercerita. Namun Nurul
hanya membalas message aku sekadarnya sahaja. Lantas aku akhiri perbualan kami.
Dia tahu aku tidak berpuas hati sebab dia tidak melayan message aku, Nurul post
sesuatu di laman facebook. Aku berang, masakan aku tidak tahu post itu
ditujukan pada aku. Aku tak mampu mengawal amarah, dan aku menghantar satu
message panjang pada Nurul tentang rasa tidak puas hati aku selama ini. Yang
telah lama tersimpan juga aku luahkan, dia tidak balas walau sepatah. Sungguh,
aku hampa.
Beberapa
hari selepas itu, aku mohon maaf pada Nurul. Juga dia tidak membalasnya. Silap
aku. Salah aku. Jika aku tidak terlalu direct, tidak meluahkan rasa tidak puas
hati aku, hal ini tidak akan terjadi antara kami. Ternyata perubahan yang aku
cuba lakukan telah melampaui batas. Tidak menyelesaikan masalah bahkan
mengeruhkan lagi keadaan. Sungguh aku terkilan. Mesti Nurul terluka dan
persahabatan kami tidak lagi seperti dulu. Walaupun sudah berminggu hal ini
berlaku, hati aku masih pedih. Aku sedih dan hampa dengan diri aku sendiri.
Sekarang
aku bingung, perubahan bagaimana sebenarnya yang harus aku lakukan? Mahu
dipendam, hati aku yang sakit. Perubahan yang selama ini aku sangkakan
perubahan yang paling tepat, memakan diri aku sendiri. Sehingga aku lupa
kepentingan menjaga perasaan orang lain. Ya, aku tahu aku salah. Aku ceritakan
pada ibu hal yang berlaku antara aku dan Nurul. Ibu kata, mungkin telah tiba
waktunya untuk aku melepaskan Nurul dari hidup aku, supaya kesakitan tidak lagi
aku rasai. Tapi bagaimana? Terlalu banyak memori kami bersama. Setiap kali aku
teringatkan memori kami sejak tingkatan 1, hati aku sayu dan pedih
sangat-sangat.
Hari tu aku
message Nurul. Dia tak balas. Aku tahu dia tidak akan balas. Ya Allah, aku
telah buat silap besar dengan menyakiti hati dia, dan aku tidak tahu mahu
berbuat apa lagi. Kami tidak akan mesra seperti dulu lagi, tiada gelak tawa
lagi, tiada nasihat indah-indah dari dia lagi. Mungkin hanya aku yang terlampau
sayangkan dia, sedangkan dia tidak begitu. Allahuakhbar, tunjukkanlah hikmah di
atas apa yang berlaku. Andai aku desak Nurul untuk bercakap dengan aku
sekalipun, aku tahu itu tidak akan berlaku. Aku cukup malas mahu memaksa orang,
jika dia tidak mahu, sudahlah, aku tidak akan paksa. Namun hati aku terkilan, cukup terkilan dengan apa
yang berlaku. Allahurabbi. Terkilan yang aku rasa, lebih pedih daripada ujian
cinta yang kau berikan sebelum ini. Ya Allah, mampukah aku mengatasi masalah
ini? Apa yang patut aku lakukan? Aku bersalah Ya Allah. Aku dah minta maaf,
tetapi Nurul tetap tidak balas message aku. Aku redha. Aku cuba untuk redha. Ya
Allah, lembutkanlah hati Nurul untuk maafkan aku.
Ya Allah, ampunkan segala dosa aku, dan
terimalah doa aku. Aku bimbang, andai kerana dosa aku yang banyak, ilmu-Mu yang
kian berdebu, doaku.. permintaanku.. tidak sampai kepadaMu. Aku bermohon dnegan
penuh rasa malu dan rendah diri. Tiada tempat lain lagi untuk aku meminta dan
bermohon selain Engkau. Sesungguhnya Engkau Maha Pemberi dan Maha Mengasihani.
Ya Allah, lembutkanlah hati aku untuk redha, syukur dan sabar. Ampunkanlah aku
Ya Allah. Kuatkanlah aku Ya Allah. Aku banyak dosa. Aku kotor dengan dosa.
Moga setiap
yang berlaku ada hikmahnya. Moga setiap pengajaran membantu aku untuk
meneruskan kehidupan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui atas setiap sesuatu
yang terjadi. InshaAllah. Aamiin.
“Sayang,
meski kau gah mengatakan kau mampu menghadam segala kepahitan dan keperitan
yang terhasil dari sebuah kejujuran. Hatimu ada batasnya, hatimu tidak selamanya
gagah. Hati itu sifatnya lembut. Bersederhanalah dalam memberi dan menerima.
Bersederhanalah”. -Syifaa'-
No comments:
Post a Comment